tirsdag 17. juli 2012

Ser du på....


   ...serier som f.eks Poirot,Miss Marple...eller Downtown Abbey!!





 Eller er du like "gammel" som meg og husker Siegfried Farnon og lillebroren hans Tristan fra den koslige serien "Dyrlegen" ?


Felles for desse og maaaange andre av de engelske seriene er at de er filmet på den utrolig koslige engelske landsbygda.Det går nemlig ikke an å ikke synes det er koslige omgivelser der,man må liksom sitte og småkose seg når man ser bilder herfra og blir fascinert :)
Kjære dere...vi får jo det egentlig inn fra barnsben av med superduperkoslige Postmann Pat som fikser det meste der han suser rundt i postbilen med pusen Miss på landsbygda ikke helt ulikt her!


 Det drikkes te i tradisjonelle interiør eller fortryllende hager,med minst en bygdetulling og ihvertfall noen med sans for mysterier på plass!Sleng gjerne på en Lord eller en hertuginne,fint skal det være!
Rollefigurene er som regel helt fantastiske og klær,sminke - alt av tilbehør er autentisk og gjennomført til fingerspissene og gjør det lett å forestille seg livet der!



Cotswolds heter ett av desse områdene hvor det filmes mye,men som også mange reiser til!Det går gjetord om antikvitetsbutikkene!!!Sukk!Og det er ikke så vanskelig å se på bildene at mange blir tiltrukket av den nydelige engelske landsbygda og får lyst å besøke den.Jeg er en av dem faktisk!


      En vakker dag (ja den dagen kjenner vi alle til ikke sant??)




 Det blir ikke i år ihvertfall.Her i heimen har vi knapt nok begynt å snakke om ferie....men nå må vi snart få fingeren ut!!!Ungene vil på barnas båt og kjempekjekke Zotpiratene,og videre til Legoland f.eks.
Vi får se hva vi blir enige om,- sånn helt plutselig er vi på vei...




 Men drømmen om en tur til desse traktene kan likevel få godgjøre seg inni hodet mitt i noen år,- det er en tid for alt vet dere!!!









 Downtown Abbey er slikt som jeg bare elsker å se.Nå må jeg få fingrene i del to av serien kjenner jeg,den fikk jeg ikke sett og ble veldig sugen på å se nå når jeg "var på de trakter"!Tror Gubben skal ha en  jobbovernatting i løpet av uka,og da vet dere gjelder det å krølle seg oppi sofaen og benke seg foran tv'n med en typisk dame-serie som denne - håhåi som jeg skal kose meg:)


         Hvilken engelsk tv-serie gjennom tidene er din favoritt ?




 Og blir du like fortryllet som meg over dette lille paradis på jord?


 Her kan du lese litt mer fakta :
The Cotswolds er et område hvor slake åser ligger mellom de fristende byene Stratford-upon-Avon, Bath og Oxford. Dette er genuint England, med vakre landsbyer med honningfarget stein, herskapshus, sjarmerende kirker, steingjerder og landsens puber.


The Cotswolds skylder middelaldersauenes kvalitet mye. Rikdom fra ullen gjorde det mulig å etablere de store "ull"-kirkene og skapte landskapet med sine steingjerder for å holde dyrene inne. Området inneholder mye annen flott arkitektur, inkludert sorte og hvite middelalderbygninger i Tewkesbury og elegante Regency-hus i Cheltenham.The Cotswolds har en av de vankreste naturlige beliggenhetene i Storbritannia. 


Selv er jeg så heldig at jeg har vært i Oxford,ikke så lange stunden,men nok til å bli forelsket i den fantastiske stemingen,miljøet og arkitekturen byen hadde.vi skulle den gang videre til en gedigen outlet-village....men hadde nok kost oss enda mer om vi tilbrakte dagen i Oxford.Det ga mersmak!Så jeg sier det nok en gang:jeg skal tilbake...


en vakker dag!!! :)¨




image source + Pinterest/Google

7 kommentarer:

  1. Heldige meg har vært på ferie i dette område i sommer , og det er mye vakrere i virkeligheten enn på film / tv :-)......og jeg har også vært så heldig å bo på den engelske landsbygda i to år.....så jeg simpelthen elsker den engelske landsbygda :-) Kan rett og slett ikke få nok ;-) Elsker det meste av engelske serier, men likte spesielt godt serien Cranford som er filmet i den vakre landsbyen Lacock :-) Der har jeg vært mange ganger, så det var så koselig å kjenne seg igjen da den ble vist på tv. Du må gjerne følge med på bloggen min framover, for jeg kommer til å skrive om vår herlige familietur til good old England :-) Klem fra Rita

    SvarSlett
  2. PS! Ser at vi har mer til felles enn gleden over den engelske landsbygda.....jeg har også en Linusgutt på 6 år :-)

    SvarSlett
  3. Jeg eeelsker den engelske landsbygda, tror ikke det finnes noen mer sjarmerende "countryside". Har sett litt på Downtown Abbey.

    SvarSlett
  4. Aww, lovely pictures, indeed :) I have to explore your whole blog..
    Greetings from Finland!

    SvarSlett
  5. Underbara bilder!!
    Härliga hus och landskap.. :)
    jag kommer ihåg de gamla engelska serierna.. :))

    Kram Tina

    SvarSlett
  6. Beautiful post!

    Greetings from France,
    Simone

    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.