onsdag 24. januar 2018

Merkelig nok....


...kom jeg helskinnet fra besøket på Rottneros den gangen da jeg var der! Egentlig burde jeg blitt hentet med ambulanse allerede da jeg fant ut at vi var på tur like ved et slott....det kom som en meget gledelig overraskelse, og jeg er stadig like forundret over at jeg ikke kjørte i grøften da skiltet ble oppdaget!


Det var virkelig med ærefrykt jeg entret den imponerende inngangen,så spent på hva som ventet.Noe slikt hadde jeg ikke vært i nærheten før så vidt jeg var bekjent med ihvertfall! Hjertet svulmet over av glede, retten og sletten! Aller først kom vi til en yndig liten slottsbutikk, med så mye fint og så lekkert innredet at man kunne dåne - og på andre siden en like skjønn cafe, Men denne kjerringa hadde annet på agenda´en enn å stappe i seg kaker...her skulle parken synfares!!!!!! 


Hellandussan. Jeg kan ikke glemme hvordan jeg bare noen få skritt innenfor bare ble totalt "blown away" av alt det vakre! Og siden denne kjerringa gjør lurt i å tømme litt på minnebrikken på kameraet sitt siden hun ikke klarer skifte brikke på det av en eller annen merkelig grunn,så er du så heldig at du skal få bli med på tur i desse fantastiske omgivelsene!


 Og selv om alt er storslått og fantastisk med proporsjoner uten sammenligning med vanlige folk sine hager,så se likevel godt etter; her kan man finne idéer og inspirasjon både til sammenplantinger , bed, fargekombinasjoner,nye planter og sikkert enda mere til !
Artig å se hvordan de hadde laget "rom" med forskjellige tema, og ikke minst alt det rare de brukte for å lage utstillingene.Her er også idéer å hente :)



 Til og med ungene hadde det kjekt her inne....mye å utforske!




Ser du at Martine har fått ballkjolen på? Og lenger nede var det noen andre som var flotte i skruden - tydeligvis var det også en bondegård på slottsområdet men den utforsket ikke vi så mye!



 Sukk, så vakkert!



Det ble solgt et rikt utvalg av stauder, og noen ble jo også med oss hjem og vokser i hagen her - slike souvenirer er det mening i!
Svenske-godis hihi ;)



Husker at både jeg og Martine var så fryktelig spent på å få se et ekte slott,- vi er liksom ikke så bortskjemt med det i landet vårt og det eneste Martine hadde sett til da var vel slottet i Oslo.
Ikke helt ulikt Rottneros skulle det vise seg.....


Kjerringa nikket og humret for seg selv hver gang hun fikk øye på en støpejernsurne - for akkurat det mener jeg nemlig man slett ikke kan ha nok av! Finnes det noe mer elegant?
Nydelige beplantet!



Det ble visst tatt noen bilder denne dagen...samme hvor man snudde på hodet var det noe vakkert å fotografere!


Parken hadde i tillegg til et hav av vidunderlig blomster og planteprakt også veldig mange statuer, jeg tok bare bilder av en brøkdel av all den flotte kunsten!












 Endelig kom selve hovedbygningen til syne...men det skal sies...de var slett ikke vonde for øyet de andre rundt om på eiendommen heller





 Her stod jeg nesten bare å dirret husker jeg - kjenner nesten på samme dirringen når jeg ser tilbake på bildene! Dån altså noe så eventyrlig fantastisk!!!!



Legg merke til hvor fint det er å bruke desse grågrønne plantene i beplantinger,som f.eks Silver Falls som jeg personlig elsker!


Grønne kuler som gir et formelt uttrykk er jeg også veldig svak for!
I tillegg er det så vakkert på vinteren!










Joda, heldige de som bor i dette slottet, ikke minst i desse omgivelsene!Bare slikt man ser på tv,eller kan drømme om!



Men jeg var fornøyd med at jeg faktisk var så heldig at slottshagen var åpen for publikum,- en drøm bare det for ei taus fra "bondelandet" må vite!Og så dobbelt heldig når jeg fikk så mange fine bilder jeg kan lete frem nå i ettertid...

...dette var gode og vakre minner 





 Her er den offisielle siden til Rottneros Park om du ble nysgjerrig og  kanskje vil lese mer om dette vakre stedet i Sunne,Sverige 



6 kommentarer:

  1. Åh, så masse flott å se på! Fantastisk hage med masse nydelige blomster.
    Tenke seg til, jeg har vært i Sunne. Det er mange år siden, før hageinteressen min våknet. Så det er sikkert derfor vi ikke var innom Rottneros!
    Bildene er fine minner å ha.
    Ha en fortsatt fin dag!
    VH.Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Linda casa e os jardins belíssimos,. Amei essa ponte. Tenho um pequeno lago em casa e quero fazer no futuro uma ponte. Gostei das inspirações.
    Feliz 2018.

    SvarSlett
  3. Herlighet så utolig fint det var i den parken (hagen), nesten som min haha. Kjenner bare hvor det kribler i fingrene til å pusle ute. Kjære vår, kom fort.
    Ha ei fin helg
    Klem

    SvarSlett
  4. WOW HER DRØMMER EN SEG HELT BORT
    forstår god der blei begeistret
    så bra du delte
    alle disse vakre bildene
    skjønne Tove
    klemmer i fleng
    fra Eli:)

    SvarSlett
  5. Great And Wonder Ful Design and Decoration.There Are Also French Furniture Avialable That Too Are Awesome Check Out Those french Furniture

    SvarSlett
  6. Så koselig hos deg. Den gamle stolen er bare helt nydelig. Håper du får masse vakre blomster fra frøplantingen.
    Gclub

    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.